Παγκόσμια άσκηση επαγγελματισμού για επιχειρηματίες και επιχειρήσεις.

 

Κατ’ αρχήν θέλω να ξέρετε ότι ο φόβος που πιθανώς αντιμετωπίζετε μέσα στην κρίση Coronavirus (COVID-19) είναι φυσιολογικός και είναι απόλυτα λογικό. Όλοι – και εννοώ όλοι από τους ηγέτες του κόσμου, τους ηγέτες των επιχειρήσεων, τους ανθρώπους που απασχολούνται από αυτές τις επιχειρήσεις, τους καταναλωτές και τις οικογένειες στο σπίτι – όλοι βιώνουν κάποια στοιχεία φόβου τώρα. Βρισκόμαστε σε μια άγνωστη, απρόβλεπτη και εξαιρετικά ασταθή παγκόσμια κατάσταση. μια κρίση που επηρεάζει κάθε άτομο και κάθε επιχείρηση και είναι τρομακτικό.

Ο φόβος που κυριαρχεί στον επιχειρηματικό περιβάλλον δεν είναι ότι θα αρρωστήσουν, το οικονομικό αντίκτυπο το οποίο θα έχει η παρούσα κρίση στο χώρο τους. Η ικανότητα των επιχειρηματιών, να αντιλαμβάνονται γρήγορα το αποτέλεσμα που έχει κάθε συλλογική δράση ή αντίδραση στο οικονομικό τους περίγυρο, στην συγκεκριμένη κρίση τους τρομάζει.

Στην επαγγελματική μου πορεία σαν επαγγελματίας της επικοινωνίας είχα την ευκαιρία να εκτεθώ πολλές φορές στη διαχείριση επιχειρηματικών κρίσεων. Σε κάποιες περιπτώσεις απαιτήθηκε να λάβω εξειδικευμένες γνώσεις από ειδικούς στις ΗΠΑ προκειμένου να διαχειριστώ αποτελεσματικά συγκεκριμένες κρίσεις.
Μεταξύ των κρίσεων που διαχειρίστηκα μέχρι σήμερα και της παρούσας πανδημίας υπάρχει μια σημαντική διαφορά.
Σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις είχα να διαχειριστώ κρίσεις οι οποίες είχαν να κάνουν με λάθη, παραλήψεις ή ατυχήματα τα οποία επηρέαζαν σημαντικά μια συγκεκριμένη επιχείρηση η αγορά.

Για όλες αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν στην διάθεση των επαγγελματιών στη διαχείριση των κρίσεων αρκετά S.O.Ps (Standard Operation Procedures) καθώς και Check Lists. Τι γίνεται όμως όταν αντιμετωπίζεις το άγνωστο και αχαρτογράφητο περιβάλλον;

Τότε ισχύει η βασική αρχή Back to the basics. Ξεκίνα από τις βασικές ερωτήσεις που δημιούργησαν την εταιρία. Όλες οι ερωτήσεις πρέπει να στηρίζονται στην αρχή Non quis, sed quid. (Όχι στο ποιος αλλά στο τι).

Οι σωστές βασικές ερωτήσεις σε συνδυασμό με την τεχνική των 5 Why’s * θα σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε τις αναγκαίες αλλαγές που πρέπει να κάνετε στις διαδικασίες λειτουργίας της επιχείρησης για να βγείτε όχι απλά αλώβητοι αλλά νικητές από αυτή την κρίση.

Πρέπει πάντα να θυμάστε ότι η αντιλόπη για να μην την φάνε δεν χρειάζεται να είναι το γρηγορότερο ζώο απλά αυτό που πρέπει να κάνει είναι να δει το κίνδυνο πιο γρήγορα και να τρέξει γρηγορότερα από τις άλλες στο κοπάδι.

Καλογεράς Ιωάννης

 

*5 Why’s

Τα 5 Γιατί;  ήταν μια τεχνική επίλυσης προβλημάτων που εισήγαγε ο Sakichi Toyoda, ένας Ιάπωνας εφευρέτης που εργάστηκε στην Toyota. Τα δαπανηρά λάθη που προέκυψαν κατά την κατασκευή οχημάτων σήμαιναν ότι έπρεπε να σταματήσει ολόκληρη η μαζική παραγωγή, η οποία υπέστη σημαντικές απώλειες. Για το λόγο αυτό, ο Toyoda πρότεινε αυτή την τεχνική για να ανακαλύψει τα αίτια των συχνότερων λαθών, ώστε να αποφευχθεί η επανάληψή τους. Θα ρωτούσε «γιατί» τους υπαλλήλους ξανά και ξανά μέχρι να φτάσουν στο τέλος του γιατί συμβαίνουν τα προβλήματα. Εδώ είναι το περίφημο παράδειγμα τους:

Το όχημα δεν θα ξεκινήσει. (το πρόβλημα)

  1. Γιατί;– Η μπαταρία είναι νεκρή. (πρώτα γιατί)
  2. Γιατί;– Το δυναμό δεν λειτουργεί. (δεύτερο λόγο)
  3. Γιατί;– Ο ιμάντας του δυναμό έχει σπάσει. (τρίτο γιατί)
  4. Γιατί;– Ο ιμάντας του δυναμό ήταν πολύ μεγαλύτερος από τη διάρκεια ζωής του και δεν αντικαταστάθηκε. (τέταρτο γιατί)
  5. Γιατί;– Το όχημα δεν συντηρήθηκε σύμφωνα με τις οδηγίες συντήρησης. (πέμπτο γιατί, μια βασική αιτία)

Η τεχνική εισήχθη στη δεκαετία του ’70 και παρέμεινε σε χρήση στην Toyota μέχρι σήμερα.